Men først lidt historie om Deutsches Ecke og Koblenz som er en af Tysklands smukkeste byer.

På det sted, hvor Rhinen og Mosel løber sammen, det verdenskendte Deutsches Ecke, ligger en af Tysklands smukkeste og ældste byer, Koblenz. Bjerge, vinbjerge og skove udgør den enestående kulisse omkring byen og vidunderlige kirker, slotte, tidligere adelsgårde og herskabelige borgerhuse vidner om byens 2.000-årige historie.

Allerede de gamle Romere satte pris på det vidunderlige landskab i den øvre Rhin-dal, det samme gjorde den Tyske Orden, og nu også UNESCO som har anerkendt dette områdes enestående skønhed og har ophøjet det til verdensarv.

Den arv omfatter også Deutsches Ecke, hvor Rhinen og Mosel løber sammen, og som fik sit navn af ridderne i den Tyske Orden. Et sted fuld af historie, som kejser Wilhelm II i 1891 valgte som den bedste placering til et specielt mindesmærke: Hans bedstefar, Wilhelm I, som samlede det tyske rige, skulle her mindes med et mindesmærke. Mindesmærket sank dog i grus sammen med Tusindårsriget i 1945, og den tilbageværende sokkel blev i 1953 erklæret som mindesmærke for den tyske enhed af den tyske forbundspræsident Theodor Heuss. I 1993 blev mindesmærket omsider rekonstrueret og igen placeret på soklen, hvor det hæver sig stolt over Rhinen og Mosel i en højde af 37 meter – en magnet for mere end to millioner besøgende hvert år.

Overfor, på den anden side af Rhinen, troner fæstningen Ehrenbreitstein, der er Europas næststørste, bevarede borganlæg. Herfra har man den vel nok bedste udsigt over byen, knap 120 meter over Rhinen.

 Også kabinesvævebanen er bevaret. Den bringer os besøgende tilbage til Rhinens venstre bred, hvor man får det optimale udgangspunkt for en gåtur gennem den vidunderlige gamle by.

Carba ankom til Koblenz, vi skulle lige gennem sidste sluse på Mosel og så et par hundrede meter frem inden Rhinen dukkede op. Og lad det være sagt med det samme, fra nu af får piben en ganske anden lyd men herom senere.

Først skulle vi nyde denne dejlige smukke by, vi havde valgt at sejle 3 km. opstrøms af floden til en hyggelig lille flodarm, hvor der ikke var uro af nogen art, lige midt i en park som strakte sig flere kilometer langs Rhinen.

Fra vores lille havn var der rige muligheder for lange løbeture / dejlige cykelturer til centrum af byen. Udflugt til byens seværdigheder blev det også til, overalt er der muligheder for indkøb af dagligvarer og andre fornødenheder - skøn by.

Men nu til Rhinen. Vi skulle sejle små 190 km til Rhin Herren kanalen. Rhinen falder på den strækning små 20 meter, som bevirker at vi har medstrøm, så lige pludselig kunne vi sejle dobbelt så stærkt 18-20 km/t. Og med al den erhvervstrafik (Rhinen er den flod/kanal, som vi har oplevet allermest trafikeret) er det bare med at holdt tungen lige i munden. Nu er det ikke sådan at man bare holder til højre, når man sejler nedad og til venstre opad. Nej hvis lægten/fartøjerne som vi møder vælger at hejse et blåt skilt, betyder det at vi skal passerer ham på den side skiltet er hejst, så vi sejlede på krydse og tværs mellem de forskellige både og hui hej det gik nedad Rhinen - kun med et stop i Köln. Vi skulle lige opleve Köln med den fantastiske domkirke, som jo først for 5 år siden er blevet meldt færdig bygget efter Anden Verdenskrig, et overvældende byggeri.

Ved Duisburg svingede vi til styrbord ind på Rhin-Herme-kanal og her slap vores jomfruelige vand op. Vi var nu på vores gamle spor, her sejlede vi den modsatte vej for 6 år siden.

Som der kan læses i tidligere beretninger under Sejlads 2012, er de tyske kanaler ganske lige og utrolig lange, så vi gav Carba max gas, nu måtte det gerne gå lidt stærkt.

Ved Bodenteich indhentede vi Nordstjernen, som var sejlet fra La Mede før os. Det blev rigtig hyggeligt, masser af gode oplevelser at udveksle, masser af grin og gode historier/minder fra vores 6 år.

I Lauenburg fik vi besøg af familien fra Skive, som i år skal sejle med på Elben over Hamburg, gennem Kieler Kanalen for at afmønstre i Kiel. Det bliver så hyggeligt.

 

View the embedded image gallery online at:
http://www.carba.dk/nyheder.html#sigFreeIde4de58ada8
    

 

Mosel, ja hvad kan man sige Smukt, Flot, Idylliske byer, Problemfri sejlads og Bare så skønt, så skønt, Ja rent glansbillede, hvis så vi havde været begavet med en lille smugle mere sol, ville vores billeder bare være dobbelt så gode / glade, men sådan skulle det ikke være.

 Mosel, en 545 km lang flod i Nordvesteuropa med et afvandingsområde på 28.430 km2.

Vores sejlads fra Nancy til Koblenz var 347 km.

Mosel udspringer i den sydlige del af Vogeserne nær Grand Ballon og løber nordpå på vestsiden af Vogeserne, vest om Nancy, videre nordpå forbi Metz; den franske del udgør 200 km. Derpå danner floden over en strækning på ca. 30 km grænse mellem Luxembourg og Tyskland og løber herfra i store slyngninger frem til Koblenz, hvor den munder ud i Rhinen.

Ifølge en traktat mellem Frankrig og Tyskland fra 1956 blev Mosel udvidet og uddybet, hvilket skulle være en del af kompensationen for tilbagegivelsen af Saarland til Tyskland.

Mosel har aldrig fået den betydning som transportåre, man havde håbet på. Kanalisering og sluser skulle også om ikke helt hindre så dog virke begrænsende på de ofte forekommende oversvømmelser, men også efter kanaliseringen har der været flere store oversvømmelser.

Sejlrenden er minimum 40 m bred og 2,5 m dyb og kan besejles af flodbåde på op til 1500 t. Højdeforskellen på 90 m mellem Rhinen og Diederhofen i Lorraine overvindes ved hjælp af 14 sluser, hvoraf de ti ligger i Tyskland. Til de fleste af sluserne er knyttet vandkraftværker.

Mosel danner sammen med bifloderne Saar og Ruwer det tredjestørste vinområde i Tyskland. De 13.000 ha vinmarker er delt mellem 11.000 avlere, og omkring 70% af vinen tappes af store vinhuse eller kooperativer. Mere end halvdelen sælges under fællesnavne som Piesporter Michelsberg og Zeller Schwarze Katz og er lavet af druen müller-thurgau.

De bedste vine kommer fra de op til 65% stejle vinbjerge ved Bernkastel. Her trives druen riesling i den skiferholdige jord og giver stålagtige, elegante og sprøde vine med den særlige frugt og syre.

 

View the embedded image gallery online at:
http://www.carba.dk/nyheder.html#sigFreeId832bbb5973

 

 

 

 

 

Efter besøget af vores naboer, fortsatte vi med sejladsen på Le Canal Des Vosges. Vi slusede jo nu nedad, det er nemt, så stille og roligt nåede vi enden af denne kanal. Vosges har været den største høtel på dette års sejltur, her er der kun lovet 1.80 meter vand og vi stikker 1,80 meter, så det har været noget med ganske langsomt at liste os frem, bare det mindste vi strejfede bunden røg hjertet i galop og hårene rejser sig på hovedet, sidder vi nu uhjælpelig fast, ganske stressende. Men alt gik godt, vi nåede Richardmènil hvor vi overnattede inden vi skulle ind på en ganske lille forbindelseskanal, som vil føre os til Nancy på Canal De La Marn Au Rhin est, en kanal på 10 km. med 18 sluser, det er hårdt arbejde, jeg sejlede båden, Jytte og Frida løb fra sluse til sluse og gjorde klar til båden, go motion.

 

Vi har undervejs til Nancy erfaret at La Moselle,  både på den Franske men også på den Tyske side, er lukket 10 dage fra d. 4/6 til 14/6, så 10 dages afslapning i Nancy, det er da også ok.

 

Nancy er en utrolig dejlig by, med masser af seværdigheder, gode handlesmuligheder, spændende bygninger og en fantastisk flot og kæmpe stor park, hvor byen borgere hænger ud i solen og nyder stilheden.

 

Nancy er skabt til lange spadsereture, gode morgenløbeture langs kanalen, Jytte ok for shopping i byens mange butikker, shoppegenet er stadig intakt, men efter ni dage er det nu ingen skade til at komme videre.

 

Torsdag den 14. juni sejlede vi ind på La Moselle, det var bare dejligt, men herom senere.

 

View the embedded image gallery online at:
http://www.carba.dk/nyheder.html#sigFreeIdf321fc6a41