27/5 Nå, vi må videre. I dag 30. maj er vi kommet til Vibo Valentia efter en dejlig natsejlads på nøjagtig 100 mil. Halv vind hele vejen, mellem 4 og 8 knob, så vi har gjort turen på 15,5 time et snit på 6,4, det er da godt.

Det hele startede ellers på en træls måde, den 27/5 kl. 8, da vi endelig skulle forlade Formia. Nordstjernen gik først ud, men Deres hovedanker sad urokkelig fast, filteret ind i noget kæde. Efter 1 times tumlen lykkedes det dem så endeligt at få deres anker fri. Nu var det så vores tur og vupti kom hoved ankeret op, så var det tid til vores ekstra anker men men, ankeret havde kilet sig fast under en beton klods, og alle de bestræbelser, som vi satte ind sammen med venlige Italienere mislykkedes, så vi måtte efter lang tid opgive og lade vores reserveanker med blyline gå, øv øv.

Sejladsen fra Formia var planlagt til at skulle gå til Capri, hvor vi ville ankre uden for havnen. Rygterne hernede er at det koster 1000 EU pr. nat i højsæsonen, her i lavsæsonen måske halv pris og det har vi ikke råd til, men opankring var ganske umulig, der er 40 meter vand uden for havnen, vi har 50 meter ankerkæde. Hvad gør vi så, klokken var efter hånden over 18 og mørket vil falde på, nærmeste ankerbugt var på fastlandet 3 mil fra Capri. Det viste sig at store swells skyllede ind i den ankerbugt bugten, vi måtte ud igen og rundt om en klippen, hvor vi endelig fandt en sikker bugt for natten.

28. maj ville vi sejle videre mod en smuk lille by, Acciaroli, som fuldt ud levede op til vores forventninger, ikke uden grund at Ernest Hemingway netop valgte denne by som sin foretrukne Italienske sommerby. Det er dog utroligt at man for EU fiskeri-fonds midler kan slippe af sted med byggesjusk, som den ” nye havn” udstråler, et projekt som skulle løbe fra 2007 til 2013, og nu næsten er faldet sammen, det er ikke godt nok.

Længe har det været et ønske blandt besætningen at man gerne ville prøve en natsejlads, det blev sejladsen fra Acciaroli til Vibo Valentia, som blev en god oplevelse på trods af  søsyge blandt den yngste del af besætningen.