”Nafplio er den kønneste by i landet” Beboerne i Nafplio slutter sig til den lange række af lokalpatrioter, som er overbevist om, at dette er tilfældet for netop deres hjemby.

Både Finn og jeg giver dem ret, det er et fantastisk sted, utrolig smuk by, med smalle gader, små åbne pladser, dejlige Cafer, og meget velassorterede supermarkeder. Vi kom hertil lørdag, og jeg skal lige love for at der er liv i byen, kærestepar, børnefamilier, modne folk og ælder promenerede i byens gader, rigtig hyggeligt.

Havnen er meget stor med masser af plade, når du har passeret den venetianske Burtzi fæstning, som  ligger 600 meter fra land, åbner det stort havnebassin sig, her kan ud sagtens lægge 70 meter kæde ud fra stævnen, og så stille og rolig bakke til kaj, ikke noget med kæder på kryds og tværs, dejlig havn som er et besøg værd.

Burtzi fæstningen bruges ikke mere, her har der tidligere været offentlig henrettelsesplads, senere luksus hotel, og senest en fin cafe.

Et af vores mål med at besøge Naflio, som i øvrigt, i en meget kort periode, har været Grækenlands hovedstad, 1828- 1834. var at se den store venetianske borg Palamidi, som ligger på en klippe 215 meter over byen, en ganske lang trappe føre op til borgen, 1000 trin. Så vi var tidligt oppe, 1000 trin er mange, hvis solen bager. Og fortalt kort, er det et meget overvældende byggeri, der i sin tid, med sine store mure, tårne og adskilte gåde, betragtes som et mesterstykke inden for militærarkitektur. Jeg glæder mig til at jeg skal vise byen og alle dens herligheder, til Jytte, for det er sikkert - her kommer jeg igen.

En fantastisk søndag, se selv.