I dag nåede vi et af vores delmål, ja faktisk det første af slagsen. Efter 60 dages sejlads og sammenlagt 921 sømil, kunne vi kaste ankeret i en dejlig bugt kun 5 km. fra Zadar`s lufthavn, i den skønne og stille, lille by Sukosan. Det er i denne by, at sommerens første gæster på søndag påmønstrer Carba, det bliver også her at vores familie om 1 ½ uge går ombord for at nyde Kroatien 2 uger sammen med os, det glæder vi os til.

At nyde Kroatien, ja det er noget vi virkelig gør. Landet har i sejlerkredse ry for at være et, ja endog meget dyrt land at sejle rundt i. Rygtet lyder, at lige meget hvad man gør og hvor man er, så skal der betales penge for at være i havn, penge for at ankre, penge for at ligge på bøje, penge for at være i ACI- marinaer osv. osv. Det er ikke korrekt, ja penge skal der betales i marinaerne ( imellem 60 og 100 EUR ),  ved by kajen og på udlagte bøjer, det er selvfølgelig dyrt. Vi har kun en gang skulle betale 20 EUR for at ligge på vores eget anker, og da vi tjekkede ind i Catvat ville hjælpedrengen have 14 EU for at tage vores fortøjninger.

34 EUR i alt, det er da billigt sluppet!! Det siger sig selv, at hvis man vil ligge lige oven i smørklatten, må man betale. Er man derimod villig til at bruge sin Dinky, er her MASSER af frie ankerspots, som bare venter på at blive brugt, og de er som regel lige uden for byerne 3 til 5 minutters sejlads derfra, og så er her til gengæld meget mere frit og luftigt, og man kan hoppe i vandet direkte fra båden.

 

Kroatien er et utroligt smukt og grønt land, hvor man virkelig føler sig velkommen. Temperaturen er knap så varm som i det Græske, maden er meget billig, restauranterne laver rigtig god mad og til en ufattelig billig pris. Vi er så positivt overrasket over dette dejlige land.   

 

View the embedded image gallery online at:
http://www.carba.dk/sejlads-2016.html?start=15#sigFreeIdda87577bc5
 

 

 

I dag sejler vi retur mod Adriaterhavet, det har ellers været en fantastisk oplevelse, at sejle på Sibenikfjorden, her er masser af skønne ankersteder, hyggelige små byer og en fantastisk natur. Vi har besøgt flere af byerne, fortet ved indsejlingen og  byen Skradin, i bunden af fjorden, har gjort et stort indtryk på os. Vi har ikke besøgt de berømte vandfald Krka i denne omgang. Vi kommer tilbage når vi får familien på besøg om små 14 dage. En af de sjove oplevelser er, at det er muligt at sejle ind til en af de mange muslingefarme, som findes her, og for 40 kroner købe en bærepose friske line-muslinger, det er MUMS.

En anden af de ”goder” fjorden byder på er, masser af ferskvand, så det er bare at komme i gang med bådvask.

Vi har ikke været i nogen havn, kun ankeret tæt ved byerne. I går fandt vi er fri vandhane ved by-kajen i  Skradin og på 1 time sejlede vi 300 liter dejlig ferskvand om bord, sådan.

 

Billeder fra fjorden og vandfaldene kommer, når vi vender tilbage.

 

View the embedded image gallery online at:
http://www.carba.dk/sejlads-2016.html?start=15#sigFreeId0dbe622a7f

 

 

 

 

Sejladsen går fint. Siden vi var i Dubrovnik, er det stødt gået nord over, vi har dog de sidste 3 dage ligget stille for en storm 25 m/s. Først fandt vi en meget sikker bugt, dagen før det skulle begynde ta til, men kl 16 blev der banket på båden, det var den lokale havnefoged, han ville lige chartse os for lidt ankerpenge, 20 eur for at ligge i bugten på vores eget anker. Det syntes vi var for meget og så uden faciliteter af nogen art. Med udsigt til 4 dages blæst besluttede vi, at næste dag ville vi gå til nabobugten 2 mil længere mod nord.

Her kunne vi ankre op og få 2 bagliner i land. Her var sikkert og godt og vi kunne ta en go gåtur på land. Næste morgen var vinden gået i nord, så vi lå i kraftig sidevind, men vi havde forudset dette. Da vi var på land dagen før, fik vi lavet en aftale i en anden lille bugt. Vi kunne binde os på en tavernabøje, som var god og sikker. Vi kunne så nyde et godt måltid, alt imens vi kunne betragte Carba på afstand. Her var også en flot bugt, og maden var god og folkene rigtig søde, vi var kun to par i denne taverna.

Den 17. juni ville vi så videre. Vel ude i sundet begyndte vinden igen at øge, op over 15 m/s, det gider vi ikke, så vi fandt en ny bugt, hvor vi kunne nyde en go læ med masser af sol, omkring kl 16 tog vi så ankeret for at sejle til den oprindelige planlagte bugt på øen Brac, Uvala Rasotica.

Uvala Rasotica er nok vores bedste ankerspot i år, her er bare så fantastisk smukt, stille og fredfyldt. Med ankeret godt ude, og med to liner i land, nyder vi roen, det svale vand og den dejlige sol.

En rask travetur på 6 km., bragte os til den nærliggende by Sumartin, med muligheder for at handle dagligvarer og andre fornødenheder. Her kunne vi sidde stille på kajen og nyde kaffe, inder vi vandrede hjem til båden igen.

Vi er ved at finde ud ad hvordan sejlads i Kroatien virker, hvor kan man komme uden at blive flået? Som landet jo har ry for at gøre ved lystsejlere. Her er rigtig mange lækre ankerbugter, som er til fri benyttelse, så er der bugter som ligger tæt ved seværdigheder, her kan man blive Chartset for nogle EU 10-20 pr. nat. Marinaerne er et kapitel for sig, her koster det kassen, op til 100 EU pr nat, så dem holder vi os fra. Mange små tavernaer har deres egne bøjer, hvilke man kan låne, hvis man spiser hos dem, maden er fin og priserne meget rimlige.

 

Vind er der mere af end vi er vant til i Grækenland. Altså mere sejlads for sejl, temperaturen er indtil nu omkring 25-28 grader, vandet er knap så varmt 21-25 grader, men vi har hørt, at både luft og vand nok skal blive varmere. Dejligt mener den ene halvdel af besætningen, nej tak, det er tilpas nu, mener resten af besætningen, gæt hvem !!

 

View the embedded image gallery online at:
http://www.carba.dk/sejlads-2016.html?start=15#sigFreeIdd8ec71054a

 

 

 

 

På Carba brænder vi også hekse, en god tradition at bruge denne ene dag om året, så man kan få ”ryddet” lidt op i rækkerne, og komme af med de værste af slagsen ;-)

Jeg er sikker på, at det signal har en præventiv virkning for de ”tilbageværende” J

 

 

 

 

Der er gået lidt længe siden, at jeg sidst har opdateret hjemmesiden. Vi var jo på øen Brach, herfra gik turen til den noget mindre ø Solta, hvor vi lånte en tavernabøje et par dage. Vi havde problemer med vores påhængsmotor. Efter rådslagning med Kenneth´s marineservice i Glyngøre, som havde masser af forslag, som jeg fulgte, lige på nær det sidste, at skille karburatoren af og rense den. Her sprang jeg fra, der er vist nok masser af små skruer og fjedre, som nemt kan blive væk. Nej, er professionel på opgaven og så videre, pris kun 200 kr, utroligt at det kan lade sig gøre. Ved tavernabøjerne lå også Pegasus, med et sydtysk ægtepar ombord nemlig Harald og Claudia. Søde folk som forærede os den dejligste tyske kortbog over Kroatien, som vi allerede har haft rigtig god brug for.

Ellers er dagene gået med hjemlig hygge på båden i de skønneste ankersteder, man kan ønske sig og alle GRATIS, det er blevet en ny hobby for os. Vi besøgte Vinisce med sin store ankerbugt, herfra var vi på en bustur til den gamle by Trogir, en by som er delt i tre, bydelen på fastlandet, den gamle by på en lille ø, og resten af byen på  Ciovo.  En spændende by med en historie som går omkring 2000 tilbage, her var bl.a. det gamle kloster og masser af små kirker.

Efter Vinisce gik turen videre til Rogoznica, hvor vi ankerede lige bag byen, på den modsatte side af den store marina, som i øvrigt har plastret den inderste del af bugten til med masser af bøjer, pris pr. nat 25 kr pr. meter båd. 5 min herfra i gummibåden, fri ankerspot med rigtig god holdebund.

 

I dag den 24 juni har vi ankret op lige bag fortet ved indsejlingen til Sibenik fjorden, som fører ind til de berømte vandfald i Krka nationalparken, dem skal vi se senere på sommeren med vores gæster.

 

View the embedded image gallery online at:
http://www.carba.dk/sejlads-2016.html?start=15#sigFreeId48ccc6fe3a

 

 

 

Dubrovnik, Kroatiens sydligste større by.  Byen er især kendt for sin gamle bydel, der er optaget på UNESCOs Verdensarvsliste. Den er omgivet af en af Europas mest velbevarede bymure. Den er 2 km lang, 25 m høj og de fleste steder 6 m tyk. I muren indgår 15 velbevarede tårne og to hjørnefæstninger.

Den gamle bydel er fodgængerområde og har kun adgang gennem fire porte. Det regelmæssige gadenet stammer fra en samlet genopbygning efter en storbrand i 1292. I 1667 ødelagde et voldsomt jordskælv en del af byen. Adskillige kirker, klostre, et apotek og det gamle rådhus, alle fra perioden 1200-1600-t., undgik dog ødelæggelserne. Havnen er fra 1200-t. og har gennem århundrederne sikret byen som handels- og fiskericentrum

Pga. sin historiske, symbolske og økonomiske betydning har byen gentagne gange været krigsmål. Senest i begyndelsen af krigene i det tidligere Jugoslavien 1991-95 blev byen flere gange bombarderet under en otte måneder lang belejring af serbiske og montenegrinske styrker. Efter 1995 er der blevet brugt store resurser på med succes at gøre byen til et turistcentrum i det sydlige Kroatien.

Dubrovnik var indtil 1204 under byzantinsk overherredømme, kom derefter under Venezia, men løsrev sig fra herredømmet i 1358. Derefter var byen nominelt under Ungarn indtil 1526, da den formelt anerkendte den osmanniske sultans overhøjhed. Reelt udgjorde byen en uafhængig republik, hvis territorium efterhånden omfattede ca. 125 km af kyststrækningen. Den havde udstrakte handelsprivilegier i Osmannerriget, og handelsfolkene nåede helt til spansk Amerika.

 I maj 1806 blev Dubrovnik besat af franske tropper, 1808 blev republikken formelt annekteret af Frankrig og 1814 afstået til Østrig, som besad den til 1918; 1918-91 var den en del af Jugoslavien og siden 1991 en del af Kroatien.

 

 

Min gode ven Kaj Kristensen, skrev i går en kommentar på FB til en opdatering jeg havde lavet ”en stor oplevelse venter Jer” og med den kommentar i ryksækken, startede vi på en dag, som vi ganske rigtig, sent vil glemme, for det var virkelig en stor oplevelse at se denne fantastiske by. Først en stille tur rundt i de smukke gader, med de markante kirker og fantastiske bygninger. Det hele bygget i en smuk marmor / sandsten. Bilfri gader, masser af små butikker der faldbyder sig med næsten den samme vare, masser af restauranter, små billige, hyggelige sidegade stæder, til de helt store gourmet steder, men fælles for dem alle er de godt besat med gæster. Dubrovnik er virkelig et turist mekka, her er fantastisk mange mennesker fra alverdens lande.

Efter en kop Cafecreme og et hvil til knæet (som dog er i bedring), gik turen nu op på den enestående bymur. Tre timer bruger man nemt på at vandre hele muren rundt, det ene storslåede wieve efter det andet møder os, og hele tiden med udsigt til det dejlige Adriaterhav som byen ligger ud til. Med det skiftende vejr, som vi har haft i dag, kan byen, muren, husene, kirketårnene, kuplerne med alle de smukke farver ikke opleves bedre.

En sen frokost, på en af de små hyggelige sidegade restauranter, ventede os,  inden vi tog bussen ud til marinaen, hvor vi havde parkeret vores gummibåd. Endnu en dejlig dag.

 

På onsdag, torsdag og fredag er der melding om Strong Breeze Warning over til Fresh Gale Warning for at blive til Moderart Gale Warning for vores område, så nu er vi i gang med at hitte en sikker bugt / havn med rigtig go, all-round shelter. Dvs. vindstyrker op til 25 m/sek

 

 

View the embedded image gallery online at:
http://www.carba.dk/sejlads-2016.html?start=15#sigFreeId1a423e3186