10. til 14. Maj Monemvasia til Zàkynthos.

Efter Monemvasia blev kursen sat mod den midterste finger på Sydpeloponnes, nærmere betegnet på den lille ankerbugt Porto Kayio, et sikkert ankersted, hvor der kan hviles ud efter en lang sejlads.

Hvorfor sejler vi så, så stærkt rundt om Peloponnes. For det første er der stadig hundekoldt hernede, for det andet vil vi bruge alt for meget tid af vores ”Ioniske ø planer”, hvis vi skulle sejle op og ned langs fingrene, afstandene er ret store hernede, for det tredje har vejret været perfekt til sejlads rundt om øen, lige den rigtige vindretning.

Pilos blev næste stop på turen, en dejlig by med en enestående naturhavn ud til Navarionbugten, i læ af to gamle middelalderborge og øen Sfaktihon, dog var der en del regn da vi var i byen og endda med masser af rødt sand, det som nogle kalder blodregn, så vi så ikke så meget af byen. I øvrigt fik vi kongepladsen, for anker midt i havnebassinet, og det var gratis.

Den efterfølgende dag sejlede vi de 53 mil til havnebyen Katakòlon, en by der daglig bliver anløbet af store Krydstogtskibe, som sender deres gæster med busser op for at se Olympus. Vi var her for at holde fridag, få bunket vand og vasket alt det røde sand af båd og besætning. Vi var ikke den eneste danske båd i havnen, Troldanden fra København med Sten og Rie anløb havnen dagen efter. Det blev et hyggeligt møde med nogle spændende mennesker, der blev udvekslet erfaringer om gode steder osv. Sidste år var de netop på dele af den tur som vi har planlagt for i år, så der var nok at snakke om, det blev også til et søkort bytte, de skal over til der område som vi har forladt, så det var bare super.

 

Lørdag den 14 maj anløb vi Zàkynthos by, i dejligt selskab med legesyge delfiner, men herom senere.

 

View the embedded image gallery online at:
http://www.carba.dk/sejlads-2016.html?start=30#sigFreeId4d6c0f2482

 

  

Dejligt at komme ud på den blå sti igen, og alt fungerer nu. Vi sejlede fra Ermioni ved 9 tiden og kursen blev lagt direkte til Monemvasia, en tur på små 45 mil. Der var lovet vind fra nordøst 6-8 m/s, så det lovede fint. Men ingen vind var der nok af, kun gammel swells fra øst, som rullede mod klipperne, for så igen at rulle tilbage, nogle værre gyngeheste blev det til.

Men endelig blev vi budt velkommen af den smukkeste indsejling, med den fantastiske borgby på den store klippe, det var et flot syn. Borgbyen eller borgen var oprindeligt delt i overbyen og underbyen, nu er der kun rester af borgen i overbyen, medens underbyen står som en meget hyggelig by med smalle gader, små taverner, et rigtig skønt og flot sted. Byggeriet på klippen blev påbegyndt i 500 tallet og havde sin storhedstid fra 1260 til 1460.

 

Fornuftig nok tog vi en taxa derop, og spadserede hjem til en Sun Down på båden, nok en dejlig dag.  

 

View the embedded image gallery online at:
http://www.carba.dk/sejlads-2016.html?start=30#sigFreeIde3571e44a3

    

6 Maj Galatas,

Der er nu gået 6 dage og båden er i dag blevet søsat, det er dejligt. Det var en god tur herned, uden uheld af nogen art. Den første nat sov vi på det lokale hotel, vi var først i Poros ved 19 tiden, så det var blevet for sent at komme til en vinterlukket båd, med masser af presenning, hynder som ikke var klar til at sove på og total mangel på vand og forplejning af nogen art, og godt nok for det. Det første som mødte os på båden, dagen efter var et eksploderet batteri, syre over alt, træls træls. Heldigvis kunne den lokale benzinstation hjælpe os med to nye 180 AH syrefri gelbatterier, det var de gamle i øvrigt også, så historien med at gel batterier er mindre farlige en gammeldags syrebatterier tror vi ikke rigtig på.

Vi er nu til kaj i Poros, bunket op med vand og diesel, tøjet er vasket, båden skinner og vi mangler kun proviant til turen, men ak og ve, på sejlturen hertil opstod der endnu et problem, vores ekkolod strejker og det kan vi ikke undvære. Så gode råd er dyre, hvad gør vi nu??  Herom senere………………

 

View the embedded image gallery online at:
http://www.carba.dk/sejlads-2016.html?start=30#sigFreeId4a35501a1c

 

 

 

 

 

   

Vi sejlede i dag hertil for at få repareret vores ekkolod, det var transduceren der er stået af. Peter fra Navi kendte til den Raymarine reparatør som har en lille forretning her i byen, en rigtig behagelig ung mand som viste og kunne en masse med elektronik, og selv om det er søndag, var han bare klar da vi ankom til byen. Efter en times arbejde var alt  i orden, ny transducer af den slags som sidder inden i båden og incl. arbejdsløn 150 EU, det er en god pris.

 

I morgen starter vi så for alvor på vores sejltur, næste stop Monemvasia.  

View the embedded image gallery online at:
http://www.carba.dk/sejlads-2016.html?start=30#sigFreeId73d8033a33