I den forløbne uge har vi haft dejligt besøg hjemmefra, vores naboer sprang i bilen og nakkede de små 1300 km. der er fra Glyngøre til Corre. Det blev til en rigtig hyggelig uge med masser af historier, minder fra de andre år de har været ombord på Carba og ikke mindst en masse grin, uden r. ;-)

I denne uge har vi sejlet 87 kilometer fra Corre til Charmes, vi har været gennem 45 sluser opad til vand- skellet ved Epinal, herefter 31 sluser nedad til Charmes. Vi har skiftes til enten at løbe eller cykle på land for at forberede sluserne, indtil båden i sneglefart nåede frem til slusen, som så var klar til at sejle ind i. Det har virket rigtig godt.

Turen har ikke været spækket med gode overnatningsmuligheder, men det er lykkedes os at finde nattero i den fantastiske flotte natur, som det tydeligt ses på billederne. Vi har fået masser af regn om natten og heldigvis godt vejr om dagen, på trods af den meget lave baometerstand. Da den var lavest var der et tryk på kun 960 millibar ;-)…

Selvfølgelig fordi vi var i 358 meters højde over havet. Vi siger tak for besøget Lisbeth og Kristian,  vi har haft en rigtig dejlig uge, skønt med hjælp i sluserne.

 

View the embedded image gallery online at:
http://www.carba.dk/sejlads-2018.html#sigFreeIde0d1137ec2

 

 

 

Ja, nu er vi ved en af milepælene på vores tur, LE CANAL DES VOSGES, nærmere byen Corre, lige efter den første sluse. Her venter vi på Lisbeth og Krestian som skal sejle med et stykke tid op af Vosges.

Vosges er den største udfordring på kanalturen hjem, her er ik møj vand, vi håber at de næste små 145 km. med 90 sluser, vil vise sig fra den gode side og lade os smutte igennem, med 2 mand i båden og 2 på cykel til at gøre sluserne klar til båden når frem, ja så skal det nok gå.

La Saône og La Petite Saône , har været en fin tur, nok vand ikke ret meget strøm, vejret er bare blevet bedre og bedre og det har været let at finde overnatning i byerne Macon, Chalon-sur-Saône,  Auxonne , Gray og Port-sur-Saône.

Dog fik vi en skade i den sidste sluse, da portene var lukket bag os VÆLTEDE der ind med vand, så meget vand at båden blev suget helt frem i sine fortøjninger og ramte den forreste sluseport, ankeret kom i bekneb i porten, vandet steg og steg og båden blev trykket ned med stævnen. Inden vi nåede at reagere ved at trække i alarmen, det røde håndtag, var skaden sket, ankerholderen var rykket op af glasfiberen, ankeret var revet ud og kædehjulet var rykket i stykker øv øv , men det skal ikke ødelægge vores tur. Vi slås lige nu med VNF, som står for sluserne, om hvem der skal betale skaden, slusevagten erkendte at vandet kom alt for hurtig ind i slusen. Så enten er det en skade med eller uden kasko.

Vi sejler videre i morgen tirsdag, 29 maj og vi glæder os…

View the embedded image gallery online at:
http://www.carba.dk/sejlads-2018.html#sigFreeId56edf3ebac

 

 

 

I  dreamed of sailing on Rhonen, nice and quiet, fra den ene idylliske landsby til den næste, hvor vinbønderne kappedes om at faldbyde de allerbedste vine til alverdens lystsejlere, som havde lagt deres vej netop forbi deres landsby, om aftenen hyggede lystsejlerne sig langs byens boldværk med lækker baguettes, spændende oste fra de franske bjergbønder og så deres indkøbte vin…………….. MEN MEN MEN det var en drøm !!!

 

Facts: Vi har på Rhonen sejlet 323 km, vi har været gennem 13 sluser, der har løftet os 162 meter over havet, vanddybden er ikke under 3,5 meter. Modstrøm mellem 1,5 knob og 5 knob, farten over grund fra 0,5 til 4,5 knob eller 1 km til 6,8 km i timen, så vi ræser jo ikke afsted.

 

For at vende tilbage til min gamle drøm, langs Rhonen er der meget få steder at ligge til, vi talte 3 havne med nogenlunde vanddybde, vi besøgte Avignon og Valence, de øvrige 5 nætter har vi overnattet ved ventepladserne ved sluserne. Det med at sejle stille og roligt op ad floden, i den dejlige forårssol, og indsnuse Provences fantastiske dufte, blev i år afløst af strid kold nordlig Mistralvind, så kold at overlevelsesdragter blev gravet frem fra de dybeste kistebænke sammen med huer og handsker. Det har været ja, som man siger på godt jysk, rigtig træls.

Men vi har hygget os sammen, spist dejlig mad og drukket dårlig papvin som vi købte i grænsekiosken, da vi var nede og gøre SKIVET klar i April,

MEN NU VENTER FLØDEN, SÂONEFLODEN OG DE EFTER FØLGENDE FLODER OG KANALER.

Go Aften til alle

View the embedded image gallery online at:
http://www.carba.dk/sejlads-2018.html#sigFreeIdc9be979b4f

 

 

 

 

Som man jo nok kan læse af tidligere tekst her på sider, har Rohnen ikke været en dans på roser MEN MEN MEN, i det øjeblik vi anduvede Lyon lystbådhavn, 1,5 km oppe af La Saône, skete det som et trylleslag, sommeren kom til det Syd Franske.

Lyon er bare en fantastisk by, masser af spændende bygninger, grønne pladser, store arealer langs floderne, som er reserveret til kreative og sportslige udfoldelser, og ikke mindst den gamle bydel med domkirken knejsende over byen.

 Der er masser af kulturelle og historiske oplevelser i vente i den gamle bydel, der står opført på UNESCOs verdensarvsliste, med smalle gyder, livlig stemning langs Rhône og Saône flodernes bredder og på halvøens store pladser, om aftenen oplyses 200 af byens bygningsværke, et flot, flot syn.

Vi brugte tre dage i byen, hvor der kun er godt at sige om havnen og dens servicemindede personale.

 

Vi er i dag sejlet videre, små 80 km til byen Macon.

View the embedded image gallery online at:
http://www.carba.dk/sejlads-2018.html#sigFreeId746c2e04d3

 

 

 

 

 

 I går morges 10 Maj, startede vi på årets sejlads gennem floderne til Glyngøre, en sejltur på små 1300 - 1400 sømil, som vi har glædet os rigtig meget til.

Egentlig var der et rigtig dårligt vejr på Rhonen, Mistralen blæste 14-16 m/s fra nord med kold, kold luft, overskyet hele dagen, hvilket betød kun 12 grader i cockpittet, så de store trøjer kom frem. Modstrømmen varierede en del fra 1,5 knob helt op til 5,5 knob, så vores fart til tider kom under en halv knob over grunden, men vi kom godt igennem den første sluse, og til ventepladsen ved den anden sluse, her ville vi tilbringe natten, godt nok lokkede vi 2,5 knob gennem vandet, til trods for at vi var sikkert bundet til vente- kajen.

Tidligt op i dag, Frida skulle luftes inden afgang kl 7,30, det var spændende, vi skulle sluses op hele 15,5 meter, men alt gik som smurt, ind i slusen tovværk om pullerten og vupti var vi oppe på næste afdeling af Rhonen til en dejlig sejltur i flot sol og ingen vind, modstrøm kun 1,5 – 2 knob.

Vi havde planlagt at vores næste stop skulle være ved den gamle Pave by Avignon, byen ligger ved bredden af Rhonefloden. Fra 1307 til 1377 residerede paverne i Avignon. Det historiske centrum har været på UNESCOs verdensarvsliste siden 1995.

Der er mange seværdigheder, f.eks. resterne af den oprindelige bro St. Bénezét, der når halvt ud i Rhonefloden, men som førhen har forbundet de 2 sider af Rhonen med øen Barthelasse. Desuden er der det store Pavepalads. Ikke mindst at se bymuren rundt om det indre Avignon, som smukt spejler sig i Rhonefloden, er en flot oplevelse

Nå ja, der er også lige Frida, vi tror hun bliver en dejlig hund, flyveturen herned klarede hun til ug, 14 timer i en hundetaske, som hun for længst er vokset udad, ingen mugligheder for at blive luftet. Så ombord på en båd, som gynger og danser rundt, med nogle ejere som har fokus andre steder end på hende, men hun er overbærende og er ganske god til at tulle rundt alene og prøve grænser, når hun ser sit snit til at jagte duer, katte eller småfugle eller bare sidde og glo, det er bare et rigtig godt hundeliv. 

View the embedded image gallery online at:
http://www.carba.dk/sejlads-2018.html#sigFreeIdf49b6a9a1c